Suomen Bioauto testaa: biokaasumuunnos vähentänyt hiilidioksidipäästöjä 7,3 tonnia

Testiauto_AudiA4

Testiautomme Audi A4 vuosimallia 2001 on kulkenut nyt noin 50 000 kilometriä kaasumuunnoksen jälkeen. Auto muunnettiin kesällä 2012, jonka jälkeen sillä on pääsääntöisesti ajettu aina biokaasulla. Autoon on tehty normaalit huolto-ohjelman mukaiset huollot.

Kokemukset kaasusta ovat positiivisia, laitteet ovat kestäneet ja kilometrit ovat olleet edullisia. Tehot ovat säilyneet kaasulla ajettaessa lähes samana kuin bensiinillä ajaessa. Auto on käynnistynyt normaalisti myös pakkasissa. Auton moottoriöljy on pysynyt erittäin puhtaana.

Testiautossa on 75 litran kaasutankki, jonka tankkaaminen maksaa 17,50 €. Tällä tankkauksella 130 hevosvoiman auto kulkee 240–275 kilometriä.

Ajetun ja tilastoidun 50 000 kilometrin matkalla biokaasua on kulunut keskimäärin 4,504 kg sataa kilometriä kohden. Polttoaine on maksanut keskimäärin 6,77 € / 100 km, kun bensiinillä hinta on 14,40 euroa. Prosentuaalisesti säästöä suhteessa bensaan on syntynyt siis 53,3 %

Bensiinillä on ajettu noin 20 % koko testimatkasta. Bensiiniä on jouduttu käyttämään esimerkiksi pohjoiseen suuntautuneilla matkoilla. Kaasulla pääsee Helsingistä lähelle Kajaania ja takaisin etelään tullessa ensimmäinen tankkauspiste on Kalmarin tilalla Laukaassa.

Esimerkkiauton käyttövoimavero on 114 euroa vuodessa. Auton polttoainekuluissa on tullut säästöä vuodessa 1546 euroa (5000 km bensiinillä, 20 000 km biokaasulla). Muunnos on siis jo maksanut itsensä takaisin kahden vuoden aikana.

Saksalaisen tutkimuksen mukaan biokaasu tuottaa viisi prosenttia hiilidioksidia verrattuna bensiiniin. Se syntyy biokaasun tuotantoprosessissa esimerkiksi biomassojen kuljetuksesta. Audi A4:n auton oman autorekisteriotteen mukaan auto tuottaa hiilidioksidia bensiinillä ajettaessa 192 g/km. Auton päästöt biokaasulla ajettaessa voi näin laskea: 192 g/km x 0,05 = 9,6 g/km.

Kun testiautolla on ajettu 20 % bensiinillä ja 80 % biokaasulla, voi laskea, kuinka paljon päästöjä auton kaasumuunnos on vähentänyt. Audi A4:lla hiilidioksidin vähennys on 7,3 tonnia hiilidioksidia kahden vuoden aikana. Auton omaan painoon suhteutettuna on vähentyneen hiilidioksidin paino yli viisinkertainen.

Tämän lisäksi auto ei enää biokaasulla ajettaessa tuota häkäpäästöjä, typen oksideja ja pienhiukkasia, koska biokaasu palaa puhtaasti vedeksi ja lyhyen kierron hiilidioksidiksi.

Biokaasulla käyvä testiauto tuottaa biokaasulla fossiilista hiilidioksidia alle 10 g/km. Kaasulle muunnetun auton perus- ja autovero lasketaan kuitenkin edelleen bensiinin päästöjen mukaan eli 192 g/km mukaan. Lisäksi autosta täytyy maksaa käyttövoimavero biokaasun käytön vuoksi. Tämä on kohtuutonta, koska biokaasulla ajettaessa auton päästöt ovat minimaaliset.

Lähteet:

– Bensiinin päästöt on otettu Audi A4:n autorekisteriotteesta: http://ekotrafi.autoalanverkkopalvelu.fi/energiamerkkiPdf/zzg-359

– Biokaasupäästöjen laskemisessa käytetty lähdettä: Concawe et al. Well-to-wheel analysis of future automotive fuels and powertrains in European context. 2007. http://www.xebecinc.com/pdf/studie-the-role-of-natural-gas-and-biomethane-in-the-fuel-mix-of-the-future-in-Germany.pdf

Comments are closed.